sorterSorter małych przedmiotów (dla dzieci od 12 miesiąca życia)

Ćwiczone umiejętności:

  • motoryka mała – prawidłowe chwytanie, chwyt pęsetkowy, manipulowanie przedmiotem
  • koordynacja-wzrokowo ruchowa
  • czynności poznawcze – m.in. rozpoznawanie kształtów, dopasowywanie przedmiotów do otworów

Metoda zabawy:

Dopasowywanie przedmiotów do odpowiadających im otworów.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy kartonowe pudełko (np. po butach) ze zdejmowaną pokrywą. W pudełku wycinamy odpowiedniej wielkości otwory o pasujące do trzech kształtów: walca (mniejsze koło), piłeczki ping-pongowej (większe koło), duży guzik (szczelina). Każdy z otworów wyróżniony jest wyraźnym kolorem tak, aby dziecko nie miało problemów z jego odróżnieniem i odnalezieniem wzrokiem w pokrywce pudełka. Dodatkowo przy każdym otworze przyczepiamy na rzep lub klej odpowiadający mu przedmiot jako podpowiedź dla dziecka (np. korek przyczepiamy przy otworze w kształcie mniejszego koła). Takie oznakowanie pomaga szczególnie młodszym dzieciom poradzić sobie z wyborem odpowiedniego przedmiotu, który pasuje do otworu. Dla starszych dzieci lub dzieci, które opanowały już ćwiczenie z taką podpowiedzią, możemy zastosować wariant bez przyczepionych przy otworach przedmiotów. do otworu powinien być oznakowany jest symbolem korka, kulki lub guzika. Do bocznej ściany pudełka przymocowujemy klejem, taśma lub na rzep mniejsze pudełko, w którym znajdują się elementy przeznaczone do segregowania.

Wersja łatwiejsza: pudełko z jednym, najlepiej okrągłym otworem na np. piłeczki. Po opanowaniu przez dziecko zabawy z jednym otworem zmieniamy pokrywkę na taka, która ma również jedne otwór, ale w innym kształcie. Następnie możemy zrobić pokrywkę z dwoma kształtami i dopiero, gdy dziecko opanuje segregowanie dwóch przedmiotów, przechodzimy do wersji opisanej powyżej.


 

korkiKorki (dla dzieci od 12 miesiąca życia)

Ćwiczone umiejętności:

  • motoryka mała: prawidłowe chwytanie, manipulowanie przedmiotem
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa

Metoda zabawy:
Wkładanie korków do pojemników.

Sposób wykonania:
Bierzemy dużą pokrywkę np. z pudełek po butach. W niej przyklejamy mniejszą pokrywkę, do której wkładamy 8 korków (np. po winie). W drugiej części przymocowujemy na rzep lub klej 8 pojemników po kliszach fotograficznych lub innych plastikowych pojemników, do których dziecko może wrzucać korki. Plastikowe pojemniki na korki powinny być umieszczone w dwóch rzędach, równolegle do siebie.


 

Piłki (w zależności od wersji dla dzieci od 12 miesiąca życia lub 24 miesiąca życia)

Ćwiczone umiejętności:

  • motoryka mała prawidłowe chwytanie, manipulowanie przedmiotem
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa

Metoda zabawy:
Wersja dla dzieci młodszych: dziecko przenosi piłeczki z jednej części pojemnika do odpowiednich przegródek rączkami.
Wersja dla dzieci starszych: dziecko przenosi piłeczki z jednej części pojemnika do odpowiednich przegródek za pomocą szczypiec do lodu.

Sposób wykonania:
Przygotowujemy kartonową pojemnik po jajkach, z którego odcinamy jedna połowę. Przyczepiamy ją do pokrywki po butach tak, aby z jednej strony zostało miejsce na piłeczki. W części, w której znajduje się płaska podstawka umieszczamy plastikowe piłki. Każda piłka ma własną przegródkę. Przegródki umieszczone są w dwóch rzędach, a ich ilość dostosowana do ilości piłeczek.


synapsiakSynapsiak

Synapsiak jest zaprojektowany w niezwykle przyjaznej dla dziecka formie. Jego kształt inspiruje do wielogodzinnych zabaw oraz rozwija wyobraźnię. Jego kolory stymulują układ wzrokowy, faktury – dotyk, koncentrują uwagę dziecka. Faktura materiałów, z których uszyta jest zabawka, zapewnia zróżnicowane wrażenia dotykowe.

Metoda zabawy:

  • Piłka przestrzenna – giętkie i długie ramiona zabawki zakończone magnesami, pozwalają stworzyć z niej piłkę przestrzenną. Zabawa taką piłką wpływa na rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki dużej, praksji. Przygotowuje do podjęcia zabawy klasyczną piłką, która przez swój opływowy kształt jest dla dziecka początkowo trudniejsza do łapania i rzucania.
  • „ Łowienie" – czyli podnoszenie z ziemi przedmiotów metalowych. We wszystkie kończyny zabawki wmontowane są magnesy. Można więc wykorzystać ją jako „podnośnik" do zbierania z podłogi metalowych przedmiotów. Dzięki takiej zabawie dziecko rozwija umiejętność planowania motorycznego (planowanie ruchu i jego wykonywanie), ćwiczy także koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę dużą.
  • Budowanie zwierząt – dzięki temu, że zabawka ma uniwersalny kształt i długie, miękkie ramiona, można z niej tworzyć przeróżne kształty np. zwierzęta. Zabawa symboliczna oraz zabawa w role rozwija przede wszystkim wyobraźnię, myślenie przedoperacyjne i operacyjne. To także doskonały sposób na rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej, motoryki małej i dużej – wiązanie supłów czy łączenie ramion.
  • Kolory i faktury – Synapsiak, oprócz tego, że wpływa na sprawność motoryczną całego ciała, działa również na zmysły: wzroku i dotyku. Wykorzystanie materiałów o różnych wzorach i kolorach stymuluje wzrok, natomiast różne faktury materiałów stymulują układ dotykowy dziecka.
  • „Pluszak" – Synapsiak spełnia także rolę „pluszaka", do którego można po prostu się przytulić. Jest miękki, ma długie ramiona, które otulą dziecko i jest przyjemny w dotyku. Dzięki umieszczonym w nim magnesom, zabawka może być zaczepiona np. do ramy wózka, co utrudnia jej potencjalne zagubienie czy ubrudzenie.

Opis przykładowej zabawy:
Rozsyp na podłodze metalowe przedmioty o różnych wielkościach i różnym ciężarze. Pozwól dziecku złapać Synapsiaka za dowolną nogę. Pozostałe kończyny będą działały jak „wędka", ponieważ w każdej kończynie maskotki znajduje się magnes. Poproś, aby po każdym „złapaniu" przedmiotu dziecko podniosło Synapsiaka, odczepiło złapany przedmiot i podało go Tobie. Dzięki tej zabawie dziecko uczy się podnosić przedmioty znajdujące się na podłodze przy pomocy innego narzędzia, ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową, praksję oraz koncentrację.

Zabawka powstała w Pracowni Rzeczy Różnych SYNAPSIS. Zaprojektowali go pracownicy – dorosłe osoby z autyzmem, przy wsparciu instruktorów i terapeutów. Jest to ich wizja oraz ich pomysł. Ponadto wszystkie elementy zostały wykonane przez pracowników z autyzmem.
Synapsiaka można zakupić po przez sklep internetowy Pracowni Rzeczy Różnych SYNAPSIS

Back to Top