Pragniemy serdecznie podziękować wszystkim osobom, organizacjom i placówkom, które wzięły udział w przeprowadzeniu badań zestawem narzędzi kwestionariuszowych do wczesnego wykrywania symptomów ASD i innych trudności rozwojowych. Bez Państwa pracy i zaangażowania niemożliwa byłaby realizacja tego przedsięwzięcia.
Jesteśmy wdzięczni również wszystkim rodzinom, które zgodziły się na udział w badaniach. W ramach projektu przebadano niemal 500 dzieci, kolejnym jego etapem będzie analiza danych i opracowanie raportu prezentującego wyniki badań. Zostanie on zamieszczony na naszej stronie internetowej.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na dobre właściwości psychometryczne polskich wersji obydwu narzędzi. Po opublikowaniu podręcznika i protokołów ADOS-2-PL może być stosowany przez osoby przeszkolone w diagnostyce indywidualnej. Wydawcą ADOS-2-PL jest Hogrefe Testcentrum. Poniżej znajduje się link do strony ze szczegółowym opisem rezultatów projektu.
Jednocześnie informujemy, że zespół „Badabada” uczestniczy w kontynuacji prac badawczych dotyczących Modułu T narzędzia ADOS-2-PL, przeznaczonego dla dzieci w wieku 12-30 miesięcy. Mają one na celu przygotowanie wyników porównawczych, które umożliwią pełniejszą interpretację wyniku dziecka, a także monitorowanie rozwoju dziecka.
Zespół „Badabada” bierze udział w projekcie realizowanym w ramach grantu POLSIBS, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Do prowadzenia badań zaproszeni zostali także Partnerzy Programu „Badabada”. Celem przedsięwzięcia jest określenie właściwości polskiej wersji językowej ITSP – kwestionariusza do badania przetwarzania informacji sensorycznych u niemowląt i małych dzieci. W ramach projektu dane zbierane są w grupach dzieci rozwijających się typowo, dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń w wieku od 7 miesięcy do 3 lat. Kierownikiem projektu jest dr hab. Przemysław Tomalski.
Zespół „Badabada” współpracuje z Katedrą Psychologii Rehabilitacyjnej Wydziału Psychologii UW w projekcie dotyczącym polskiej wersji językowej Q-CHAT. Jest to narzędzie do badań przesiewowych pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) dzieci w drugim roku życia. W ramach projektu zbierane są informacje na temat właściwości Q-CHAT oraz jego przydatności do wykrywania wczesnych objawów autyzmu. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. Ewa Pisula.
Zespół „Badabada” uczestniczy w projekcie badawczym, którego celem jest ocena przydatności w diagnostyce i terapii polskich wersji narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu: ADOS-2 i ADI-R. Są to najpopularniejsze na świecie narzędzia do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, określane mianem złotego standardu diagnostycznego. Badanie stanowi ważny krok w kierunku umożliwienia stosowania ADOS-2 i ADI-R w Polsce, a w konsekwencji zobiektywizowania procesu diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Projekt realizują prof. dr hab. Ewa Pisula i dr Izabela Chojnicka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, w ramach grantu badawczego przyznanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, współfinansowanego ze środków UW (w latach 2013-2016).