Ćwiczone umiejętności:

  • motoryka mała – prawidłowe chwytanie, chwyt pęsetkowy, manipulowanie przedmiotem
  • koordynacja-wzrokowo ruchowa
  • czynności poznawcze – m.in. rozpoznawanie kształtów, dopasowywanie przedmiotów do otworów

Metoda zabawy:

Dopasowywanie przedmiotów do odpowiadających im otworów.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy kartonowe pudełko (np. po butach) ze zdejmowaną pokrywą. W pudełku wycinamy odpowiedniej wielkości otwory o pasujące do trzech kształtów: walca (mniejsze koło), piłeczki ping-pongowej (większe koło), duży guzik (szczelina). Każdy z otworów wyróżniony jest wyraźnym kolorem tak, aby dziecko nie miało problemów z jego odróżnieniem i odnalezieniem wzrokiem w pokrywce pudełka. Dodatkowo przy każdym otworze przyczepiamy na rzep lub klej odpowiadający mu przedmiot jako podpowiedź dla dziecka (np. korek przyczepiamy przy otworze w kształcie mniejszego koła). Takie oznakowanie pomaga szczególnie młodszym dzieciom poradzić sobie z wyborem odpowiedniego przedmiotu, który pasuje do otworu. Dla starszych dzieci lub dzieci, które opanowały już ćwiczenie z taką podpowiedzią, możemy zastosować wariant bez przyczepionych przy otworach przedmiotów. do otworu powinien być oznakowany jest symbolem korka, kulki lub guzika. Do bocznej ściany pudełka przymocowujemy klejem, taśma lub na rzep mniejsze pudełko, w którym znajdują się elementy przeznaczone do segregowania.

Wersja łatwiejsza: 

Pudełko z jednym, najlepiej okrągłym otworem na np. piłeczki. Po opanowaniu przez dziecko zabawy z jednym otworem zmieniamy pokrywkę na taka, która ma również jedne otwór, ale w innym kształcie. Następnie możemy zrobić pokrywkę z dwoma kształtami i dopiero, gdy dziecko opanuje segregowanie dwóch przedmiotów, przechodzimy do wersji opisanej powyżej.

 

Back to Top